Komunikološka škola Matice hrvatske jednom godišnje najboljim studentima
komunikologije i novinarstva pruža jedinstveno izvanfakultetsko multidisciplinarno
stručno usavršavanje. Nositelji programa ugledni su hrvatski znanstvenici, stručnjaci
i medijski djelatnici. Cilj je Škole buduće nositelje hrvatskoga medijskog života
dodatno osposobiti za obavljanje najodgovornijih zadaća u hrvatskom medijskom i
komunikacijskom prostoru kao dijelu svjetskoga medijskog prostora.
Organizacijski odbor
Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske
Marijo Dominiković, glavni tajnik Matice hrvatske
Branko Lovrić, osnivač Komunikološke škole Matice hrvatske
prof. dr. sc. Danijel Labaš, Fakultet hrvatskih studija
izv. prof. dr. sc. Igor Kanižaj, Fakultet političkih znanosti, pročelnik Odjela za medije MH
Jelena Gazivoda, mag. croat, mag. comm, tajnica Komunikološke škole
Komunikološka škola Matice hrvatske 2022. održava se uz financijsku potporu Grada
Korčule i Zaklade Renovabis.
Suorganizator je škole Ogranak Matice hrvatske u Blatu.
Grad Korčula
MEDIJI I KULTURA, KULTURA U MEDIJIMA
Cilj je ovoga projekta utvrditi i analizirati vrednote i suvremena gibanja u hrvatskom
i drugim društvima na svim područjima – od kulture preko gospodarstva do politike.
Specifični je cilj ovoga projekta ukazati na odnos medija i kultura i na važnost prisut-
nosti kulture u medijima.
U današnjem društvu obilježenom masovnim medijima i masovnom kulturom, pove-
zanosti medija i kulture, kao i mjestu kulture u medijima pristupa se višeslojno i iz
različitih perspektiva. A današnje je postmodernističko društvo pod velikim utjecajem
razvoja novih tehnologija i novih medija, koji na svoj osobit način pridonose i „procva-
tu“ potrošačkoga društva i razvoju takozvane „komercijalne televizijske kulture“ koja je
zasićena slikama te na taj način ugrožava i u pitanje dovodi i čovjekov osjećaj za stvar-
nost (Jean Baudrillard). Postmodernizam je neprijeporno povezan s razvojem medija, a
oni pridonose i razvoju novoga društva (Gianni Vattimo), što s jedne strane dovodi do
veće demokratizacije i slobode, do širenja prostora duha i kulture, ali s druge strane
i do sve većih nesnalaženja, lutanja i ovisnosti zbog prekomjernog korištenja medija.
Još je uvijek nedovoljno istraženo koliko razvoj tehnologija i društva koje funkcionira
poput „virtualne slike“ utječe na percepciju ljudi, pa i na okolinu u kojoj žive i djeluju
(Paul Virilio). Takvih istraživačkih, znanstvenih i obrazovnih pokušaja u Hrvatskoj i dalje
nedostaje.
Komunikološka škola Matice hrvatske 2022. temi „Mediji i kultura, kultura u medijima“
želi pristupiti sa znanstvenog i obrazovnog stajališta, razmatrajući upravo suvremenu
kulturu i društvo na temelju detalja iz svakodnevnoga života, te ponuditi odgovore
koje si postavlja svaki korisnik suvremenih medija kojega se sve više uvlači, pa i mimo
njegove volje, u svijet virtualnosti i hiperrealnosti (Guy Ernest Debord), stvarajući ili
potičući u njemu razne vrste ovisnosti: od onih koje su poznate već duže vrijeme (pa
za njih postoje i specifični načini terapijskoga postupanja), kao i one nove (za koje se
još uvijek traže načini i moguće terapije). Ove potonje, nove ovisnosti, vezane su uz
svijet medija. Riječ je o ovisnosti o reklamama i reklamiranim proizvodima i kompul-
zivnom kupovanju, o online videoigrama, internetskom kockanju, pornografiji i flertu, o
društvenim mrežama, filmovima, televiziji i drugima, pri čemu se mora postaviti nužno
pitanje koliko i kako te promjene i ovisnosti utječu i na čovjekov identitet (Pascal Bru-
ckner, Zygmunt Bauman) kojega sve više oblikuju nove ikone pop kulture – influenceri
ili youtuberi.
Cilj je Komunikološke škole Matice hrvatske 2022. na temu „Mediji i kultura, kultura
u medijima“ ne samo progovoriti, analizirati i istražiti svijet novih medija i njegovu
(ne)povezanost s kulturom te ukazati na današnji utjecaj medija na kulturu, nego i
polaznike (dvanaest najboljih studenata komunikologije i novinarstva sa Sveučilišta
u Zagrebu i Hrvatskog katoličkog sveučilišta) osposobiti da – koristeći stečena znanja
s najboljim stručnjacima i znanstvenicima iz Hrvatske i inozemstva u intenzivnome
četverodnevnom programu – i sami u budućnosti budu sposobni uočavati izazove
odnosa medija i kulture, te provoditi programe odgoja za medije ili programe medijske
pismenosti, osobito među djecom i mladima od predškolskih ustanova, preko os-
novnih pa do srednjih škola. Polaznici će tijekom polaženja KŠMH steći kritičan odnos
prema medijima, upoznati se s njihovim pozitivnim i negativnim, izazovnim stranama,
te usvojiti znanja potrebna za uočavanje pitanja povezanih s odnosom medija prema
kulturi i mjestom kulture u medijima.
Igor Kanižaj i Danijel Labaš, voditelji KŠMH